گروه مهندسی آزند کنترل

برای دریافت پیش فاکتور و هر گونه استعلام قیمت با ما تماس بگیرید.

همه دسته بندی ها
ارتباط با ما

سبد خرید

آموزش آنالوگ پی ال سی های دلتا (قسمت سوم)

جمعه - 21 آذر 1399
مطالعه 6 دقیقه

آشنایی با (04TC)

  •        این کارت توانایی دارد 4 تا ترموکوپل دمایی را بخواند.
  •        کانال های 1،2،3،4 بیانگر ورودی های این کارت هستند و با کلمهCH  مشخص شده است. دارای پایه L+، L- و SLD (شیلد) برای هر ترموکوپل می باشد.
  •        چراغ  error زمانی روشن می شود که خطایی در سیستم رخ داده باشد. به عنوان مثال، شاید تمام ورودی ها را سیم کشی نکرده باشیم.
  •        زمانی که اطلاعات در حال رد و بدل شدن باشد، چراغ A/D روشن می شود.
  •        نکته: کارت ترموکوپل شرکت دلتا با کارت هایی برای PT100 که با نام PT معرفی می شوند، متفاوت هستند؛ یعنی نمی توانیم یک PT100 را به این کارت وصل کنیم.
  •    برنامه نویسی مورد نیاز جهت خواندن ترموکوپل های ورودی، دستورات from و to می باشد.
  •    این کارت توانایی دارد که با تغذیه شدن 24 ولت و استفاده از پورت RS485  بدون نیاز به PLC، با اختصاص Extension Number در شبکه مدباس کار کند.

 

آشنایی با (14SS2)

 

  •        پایه S/S جهت تعیین Sink یا Source .
  •        C0 بین y0 ، y1 ، y2  مشترک است. C1 بین y3،y4،y5 مشترک است.
  •        پورت گرد: Com1 جهت برنامه دادن به PLC و یا ارتباط با سایر ادواتی که تحت مدباس کار می کنند.
  •         در قسمت زیر این PLC، یک عدد پورت سبزرنگ می بینیم، RS485 جهت ارتباط با HMI و یا هر تجهیز دیگری که در شبکه مدباس می توانند کار کنند.
  •        R نشانگر رله ای بودن این PLC است.
  •        در سمت راست، یک قسمتی هست برای وصل کردن هر کارت افزایشی اعم از آنالوگ یا دیجیتال.
  •        خروجی ها می توانند در 50/60 Hz سوئیچ کنند، چون رله ای هستند.

 

  •        در قسمت order number، 2 مدل است و عدد 14 بیانگر مجموع ورودی و خروجی می باشد. عدد 11 بیانگر 24 ولت بودن ورودی ها است. R رله ای بودن ورودی ها را نشان می دهد.

+ یکی از قابلیت های PLC دلتا، کارآیی بسیار بالا در ابعاد بسیار کوچک می باشد.

اتصال (14SS2) و  (04TC)

در این قسمت قصد داریم که شما را با نحوه ی اتصال  04TC و 14SS2 آشنا کنیم. ما یک PLC، 14SS2 داریم که در سمت راست خودش دارای پورت ورودی و یک کارت 04TC داریم که در سمت چپ خودش دارای سوکت نری خروجی است. کافی است این دو را از طریق آزاد کردن ضامن های بغل به هم دیگر وصل کنیم و بعد ضامن را قفل کنیم؛ یعنی ما عملا یک PLC 14SS2 داریم با تعداد 8 ورودی و 6 خروجی و یک کارت 04TC داریم که می تواند 4 تا ترموکوپل را برای ما بخواند. حال PLC 14SS2 را تغذیه می کنیم، در این صورت چراغ power و run روشن می شود. چراغ power کارت نیز روشن می شود ولی چراغ قرمز ارور روشن می شود. این بخاطر این است که کارت ما به صورت مجزا تغذیه دارد ولی ما از آن استفاده نکردیم، الان تغذیه اش را از مسیر داخلی خودش انجام می دهد. پس یکی از دلایل روشن شدن ارور، میتواند همین باشد. در قسمت برنامه نویسی توضیح خواهیم داد که به چه صورت می توانیم ببینیم که ارور که رخ داده ناشی از چیست.

 

 

تغذیه کارت را وصل می کنیم. ملاحظه می شود که LEDهای کارت به صورت چشمک زن هستند. دلیل این چشمک زن بودن به خاطر این است که ما ورودی های ترموکوپل را وایرینگ نکردیم. باز هم اشاره می کنیم که به چه صورت می توانیم بفهمیم علت چشمک زدن ارور چی می تواند باشد.

کاتالوگ خوانی(04TC)

در این قسمت قصد داریم که شما را با نحوه خواندن کاتالوگ ماژول 04TC آشنا کنیم. کاتالوگ مربوط به ماژول 04TC از چند بخش تشکیل شده است. در قسمت وایرینگ ملاحظه می کنیم که ترموکوپل را به L+ و L- وصل می کنیم و باید حواسمان باشد که ترموکوپل دارای پایه ی + و – است. نهایتا 4 عدد ترموکوپل را می توانیم به این ماژول وصل کنیم.

 

04TC دارای یک جدول مشابه جدول زیر می باشد که مقدار خطای موجود در رجیستر CR30 نمایش داده می شود و شما می توانید مقدار آن را در این جدول نگاه کنید.

 

اما مهمترین بخش کاتالوگ، بخش مربوط به جدول CR کدهاست.

 

CR  کدها مثل تمام کارت های آنالوگ، کارت pt و هر کارت 06XA، 04A/D،04A/D و هر کارت آنالوگ دیگری از یک سری پارامترها تشکیل شدند. پارامتر صفر، مربوط به مدل تایپ است. که شما می توانید مدل کارت را بخوانید. در پارامتر یک،CR1 می توانیم تعیین کنیم که سنسور J یا K است که داریم به آن وصل می کنیم. همانطور که در ادامه خواهیم گفت، از طریق wizard برنامه نویسی WPLsoft می توانیم آن را پیکربندی کنیم. مقدار متوسط کانال 1،2،3،4 به ترتیب در CR کدهای 2،3،4،5 قابل دیدن است. با تغییر این مقدار می توان متوسط زمان نمونه گیری این کارت را تغییر دهیم. دمای اندازه گیری شده برحسب سانتیگراد و فارنهایت در رجیستر 6 تا 9 و 10 تا 13 برای چهار تا کانال تعیین شده است. زمان حال حاضر یا present temperature  کانال های 1 تا 4 در رجیستر CR14 تا CR17 است. به فارنهایت، CR19 تا CR22 است. مقدار آفستی که می خواهیم تعیین کنیم، در CR24 تا CR27 است. ارور در CR30 نمایش داده می شود و station در CR31. Baud Rate در CR32 که مربوط به شبکه کردن دو پارامتر است بازگشت به تنظیمات کارخانه با CR33 و همچنین CR34 مربوط به ورژن است. پس ما می توانیم با استفاده از این جدول، اقدام به نوشتن برنامه کنیم.

فرض کنید که سنسور اول J است. پس کانال اول، بیت 0 تا 2 می شود 000. فرض کنید سنسور دوم، تیپ K است پس کد آن 1 می باشد پس b3 می شود 1 و b2،b3 صفر و صفر است به همین صورت که گفتیم، نیازی به حفظ کردن این جدول نیست و ما از طریق برنامه نویسی WPLsoft در قسمت  Wizard Auxiliary  اقدام به نوشتن برنامه می کنیم. در بخش بعد به برنامه نویسی مستقیم CR کدها از طریق محیط برنامه نویسی می پردازیم.

استفاده از Wizard در برنامه نویسی

در این قسمت، در ادامه بحث پیکربندی سخت افزار 04TC که مربوط به وصل کردن 4 عدد ترموکوپل در مدل های مختلف PLC است، می خواهیم نحوه استفاده از نرم افزار جهت برنامه نویسی را آموزش دهیم. شما تنها با روشن کردن چند گزینه و استفاده از wizard نرم افزار، قادر به برنامه نویسی می باشید. به چه صورت عمل می کنیم؟ در قسمت قبل دیدیم که متناسب با نوع ورودی ترموکوپل ها، می رفتیم کد باینری را در می آوردیم و تبدیل به هگزا دسیمال می کردیم، بعد از دستورات from  و to استفاده می کردیم. در این قسمت می خواهیم از خود نرم افزار جهت تولید این دستورات استفاده کنیم.

بر قسمت Axillary Step for Extension Module کلیک می کنیم. فرض می کنیم که کارت دما، اولین کارت متصل شده به PLC است. بخش write  را روشن می کنیم. نوع کارت را انتخاب می کنیم:DVP 04TC Temperature Measurement Module و از M1000 استفاده می کنیم. نوع سنسور اول J Type، سنسور دوم و سوم K Type و سنسور چهارم S Type را انتخاب می کنیم. به همین سادگی با زدن گزینه Add to list برنامه و کد هگز مربوط به ورودی و خروجی ها نوشته شده است.

فرض کنید می خواهیم دما را از کانال1 به صورت درجه سانتیگراد بخوانیم، کافیست که روی گزینه #14 کلیک کنیم، شرطش رو به M1000 تغییر دهیم. محل رجیستر دمای خوانده شده برایش تعیین می کنیم. با کلیک بر Add to list ، برنامه نوشته می شود. از محل کارت صفر، رجیستر K14 را بخوان و داخل D0 ذخیره کن. فرض کنید دمای کانال 4 را هم می خواهیم بخونیم به عنوان مثال D2. کد ارور را می خواهیم بخوانیم، در قسمت های قبل توضیح دادیم کد ارور  از چه جدولی مشاهده می شود، در اینجا ارور را داخل D4 ذخیره می کنیم. کافیست OK را بزنیم. به همین راحتی که ملاحظه می کنید برنامه مربوط به کارت 04TC نوشته شد.

شرح برنامه:

  •        خط اول : به کارت اول که کارت 04TC است در رجیستر یک که مربوط به ترموکوپل تایپ است، بگو که H648 .(H648 کد تبدیل شده نوع ورودی به هگزادسیمال است، مثلا J,K,R,S)
  •        خط دوم : گفتیم از کارت اول، CR14 را اگر در کاتالوگ نگاه کنیم، دمای ورودی به کانال یک کارت 04TC، به صورت درجه سانتیگراد است و مقدارش داخل D0 ذخیره می شود. باید توجه داشته باشید که کارت 04TC دما را ده برابر می خواند و شما نیاز به تقسیم بر ده دارید، برای اینکه دمای واقعی را ببینید.
  •        خط سوم : در این خط، گفتیم از K17 یا همان CR17 رجیستر مربوط به ورودی کانال 4، دما را بخوان و داخل D2  ذخیره کن.
  •        خط چهارم : در این خط گفتیم از k0 رجیستر 30 را بخوان که این رجیستر مربوط به کد خطا است را داخل D4 ذخیره کن.

خواندن دما از کانال یک کارت دما

در این قسمت می خواهیم برنامه ی واقعی خواندن دما را بنویسیم.

همانطور که می دانید، ما می توانیم از گزینه Axillary Step for Extension Module جهت راحت کردن کار، استفاده کنیم. این گزینه را انتخاب می کنیم. کارت 04TC ، اولین کارت آنالوگ وصل شده به 14SS2 است، پس تیک مربوط به صفر را انتخاب می کنیم و سپس نوع کارت را که DVP 04TC Temperature Measurement Module انتخاب می کنیم. سپس setup را کلیک می کنیم. اولین کاری که می کنیم برای اینکه بیشتر با برنامه نویسی آشنا شویم، Model Name را می خواهیم بخوانیم. روی Model Name کلیک می کنیم، می گوییم همیشه با دستور M1000 مدل را بخوان، داخل رجیسترD0 ذخیره کن، Add to List را می زنیم. برنامه این قسمت نوشته می شود.

نکته: در قسمت قبل در مورد نحوه ی کاتالوگ خوانی 04TC و کد مربوط به کنترل رجیسترها توضیح دادیم. همان کنترل رجیسترها را نرم افزار ایجاد کرده است.

میریم به قسمت Temperature Type ، در اینجا ترموکوپلی که می خواهیم به ماژول وصل کنیم، نوع k است. شرط را M1000 می گذاریم، ترموکوپلی که می خواهیم به کانال اول وصل شود، کد مربوطه K است. فرض کنید ترموکوپل های دیگر هم داریم، دومی J، سومی K و چهارمی مجددا J باشد. بر گزینه Add to list  کلیک می کنیم، مشاهده می کنید که نوشته to یعنی به K0، یعنی اولین کارت آنالوگ، k1 منظور CR1 است، در کاتالوگ هم نگاه کنید، منظور #1 است. به K1 بگو که H41 باش.H41  چی است؟ تبدیل شده کد باینری صفر و یک موجود در قسمت ترموکوپل تایپ این کاتالوگ به عدد هگزادسیمال است که این نرم افزار کار را راحت کرده است.

می خواهیم مقدار Average دما را بخوانیم، رجیستر مربوطه، #6 است. اول شرط را برابر M1000 می گذاریم، مقدار دما را کجا ذخیره کنیم؟ فرض می کنیم داخل رجیستر D2. Add to List را می زنیم،  می گوید که از K0 محل کارت اول، K6 را بخوان،(6 بخاطر  #6 است)، در رجیستر D2 بریز. مقدار present  را هم می خوانیم، مقدار حالش را در رجیستر D4 می ریزیم. کافیه Add to List  را بزنیم.

مجددا که Ok کنیم، برنامه به صورت from  و to نمایش داده می شود.

ترموکوپل را مطابق تصویر زیر به پایه های L+ و L- کارتمون در کانال 1 بستیم.

برنامه را code می کنیم و داخل PLC می ریزیم. به مود آنلاین میرویم. ملاحظه می شود که مدل کارتمان را خواند 139. اگر این را به هگزادسیمال تبدیل کنیم می شود H8b . کد مربوط به کارت 04TC شرکت دلتا است که نیازی به خواندن نبود، فقط جهت تمرین نوشته شد. خط دوم الزاماَ باید از K0 استفاده شود، بخاطر اینکه مدل را برای آن تعیین می کنیم. مقدار دمای خوانده شده 21 درجه است. توجه داشته باشید که کارت دما، دما را ده برابر می خواند. ترموکوپل را وارد آب داغ می کنیم، ملاحظه می شود که دما شروع به افزایش می کند، یعنی دما 29.3 می شود و به همین صورت شروع به بالا رفتن می کند.

ارتباط بین 14SS2، کارت دما، کارت 06XA

در این قسمت قصد داریم شما را با نحوه ی ارتباط بین 14SS2، کارت دما، کارت 06XA و یک اینورتر آشنا کنیم. این سه کارت را بهم وصل کرده ایم . جایگاه کارت دما یعنی K0 یعنی اولین کارت آنالوگ وصل شده به PLC ماست. جایگاه کارت آنالوگ ولتاژی جریانی ما k1 است یعنی دومین کارت وصل شده آنالوگ به PLC  ماست.

برنامه  را در قسمت قبل دیدیم. از طریق رجیستر D2 و D4 که با هم دیگر فرقی نمی کنند. یکی Present Value و یکی Average Value بود. مقدار دما را خواندیم، حال می خواهیم از خروجی کانال 6 کارت 06XA  که همان خروجی دوم کارت ماست، یک ولتاژی را تولید کنیم و جهت کنترل دور فن به اینورتر بدهیم. به این صورت که با افزایش دما، دور فن ما افزایش پیدا می کند. کافی است مجددا در قسمت Axillary Step for Extension Module کلیک کنیم و از wizard استفاده کنیم. کارت دوم را که یک کارت DVP06XA-H2 Mixed Analoge Input/Output Module است را انتخاب می کنیم. Setup را می زنیم.

در قسمت I/O Mode Setting می گوییم که میخواهیم ولتاژ 0-10v را تولید کنیم. پس با ورودی ها کاری نداریم. همین برنامه را Add to list می کنیم. با M1000. از کدام کانال؟ از کانال خروجی.

#1 می خواهیم بگوییم که با شرط M1000، محتوای داخلی D10 را در 11 بریز.

 

OK  می کنیم.برنامه نوشته می شود، دما را خواندیم در D2 به کارت آنالوگ 06XA توسط این دستور، یعنی به کارت دوم خودم به رجیستر K1 یعنی به رجیستر مدلش بگو H0 . H0 که ریخته می شود یعنی تمام ورودی ها و خروجی های این کارت، ولتاژی 0-10v و ورودی ها -10-10 v میشود. محتوای داخل رجیستر D10  خودمون را گفته بریز داخل 11.  11 چیست؟  CR کد مربوط به خروجی آنالوگ من از کانال 6، حالا می خواهیم یک ارتباطی بین دما و خط چهارم برنامه پیدا کنیم. الان D10 عملا مقدار داخلش صفر است، میگیم ld m1000 ، ضرب کن (mul) محتوای داخل این دمایی که بود d2 در عدد… این دما را فرض کنید که دارد می خواند  یا  است. دمای محیط هم می خواهد بشود حداکثر  . به ازاء  می خواهیم اینورتر، موتور را با ماکزیمم سرعت بچرخاند. 70  را 700 می خواند. خروجی آنالوگ که ماکزیمم سرعت 4000 می خواند. یک ارتباطی بین 700 و 4000 پیدا میکنیم؛ یعنی 4000 تقسیم بر 700  تقریبا می شود 6. پس ما مقدار دمای خوانده شده را ضربدر 6 می کنیم و در داخل D10 میریزیم؛ یعنی دما را خواندم توی D2، ضربدر 6 کردم، ریختم در D10، D10 گذاشتم به عنوان تولید ولتاژ 0 تا 10 ولت جهت تغذیه ی کارت خودم، برنامه را code می کنیم، اینورتر را از طریق خروجی تغذیه می کنیم، دما دارد  خوانده می شود، در 6 ضرب شده، شده 1200. 1200 از 1400 ریخته شد داخل اینورتر. در قسمت بعدی نحوه سیم بندی را مشاهده می کنید.

سیم بندی 14SS2، کارت 04TC، کارت 06XA

در این قسمت قصد داریم که شما را با نحوه وایرینگ و ارتباط بین کارت 04TC و 06XA و یک اینورتر جهت کنترل دور یک فن را آشنا کنیم. فرض کنید که ترموکوپل را به کانال اول ورودی 04TC به پایه L1+ و L1- بستیم. ترموکوپل داخل آب سرد است و از خروجی کارت که پایه V6+ و COM است به اینورتر دادم. V6+ را دادیم به AVI   و Com  را به GND اینورتر داده ایم و پارامترهای مربوط به اینورتر را طوری تنظیم کردیم که ورودی فرکانس خودش را از طریق ورودی آنالوگ انجام بده، یعنی در اینورتر تیپ M دلتا، پارامتر P00 را گذاشتیم یک، یعنی از نوع 0-10v ورودی و از طریق خروجی آنالوگ خودم 0-10v را داریم تغییر می دهیم. فرض می گیریم که ترموکوپل را در می آوریم و داخل آب داغ می گذاریم یعنی اینکه دمای محیط افزایش پیدا کرده، مشاهده می شود که با افزایش پیدا کردن دمای محیط، فرکانس اینورتر افزایش پیدا کرده یعنی دور موتور ما در حال افزایش است. دور موتور ما فن را می چرخاند و فن باعث خنک شدن سیستم می شود. فرض کنید که دمای محیط خنک توسط فن خنک شده، در این صورت مشاهده می شود که دور فن نیز کاهش پیدا می کند. این یک مثال کاربردی و عملی است که نحوه برنامه نویسی و نوع مثال در قسمت قبلی توضیح داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق وبسایت برای آزند کنترل محفوظ است.