گروه مهندسی آزند کنترل

برای دریافت پیش فاکتور و هر گونه استعلام قیمت با ما تماس بگیرید.

همه دسته بندی ها
ارتباط با ما

سبد خرید

نحوه ی پسورد گذاری بر روی المان ها در صفحات HMI دلتا

یکشنبه - 17 تیر 1403
مطالعه 2 دقیقه
نحوه ی پسورد گذاری بر روی المان ها در صفحات HMI دلتا

HMI دلتا رابط میان انسان و ماشین بوده که دارای ویژگی‌های خاصی از جمله امکان پسورد گذاشتن روی المان‌ها و کنترل آن‌ها توسط اپراتورهای خاص است. رمزگذاری روی المان‌ها یکی از روش‌های امنیتی برای محافظت‌کردن از تنظیمات و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز می‌باشد. 

این کار دارای مزایای بسیاری همچون افزایش ایمنی سیستم، محدودکردن دسترسی و پیشگیری از انجام تغییرات در اچ ام آی دلتا است. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به نحوه ی پسورد گذاری بر روی المان‌ها در صفحات HMI دلتا در ادامه مطلب همراه ما باشید.

نحوه پسورد گذاری برای ورود به صفحات hmi

ممکن است گاهی اوقات با صفحات رمزگذاری شده در hmi دلتا مواجه شوید که این کار باعث عدم دسترسی افراد به برخی صفحات می‌شود. حال ممکن است برایتان این موضوع سوال شده باشد که چگونه می‌توان روی صفحات hmi دلتا رمز گذاشته و از دسترسی غیرمجاز به آن‌ها جلوگیری کرد؟ با تعیین سطح دسترسی و افزودن رمز برای ورود به صفحات می‌توانید تنها به اپراتورهای خاص اجازه ورود و دسترسی به برخی از صفحات HMI را دهید. برای رمزگذاری صفحات به شکل زیر عمل کنید:

User Security Level را انتخاب و سپس در قسمت Option Password Setting پسورد موردنظرتان را وارد کنید تا هر کاربری برای ورود به صفحه ملزم به واردکردن آن باشد. در رمزگذاری صفحات دو بخش مهم همچون Trigger و Cancel Act Addr را باید در نظر بگیرید. 

با انجام‌دادن تنظیمات در بخش Trigger می‌توانید با هر بار ورود به صفحه دست به فعال‌کردن یک بیت بزنید. برای این کار کافیست آدرس موردنظرتان را در بخش مربوطه وارد کرده و در قسمت Tregger Type، نوع یک شدن بیت انتخابی را تعیین کنید. در بخش دوم نیز می‌توانید پس از یک شدن آدرس، جلوی تغییر داده شدن وضعیت کلید Goto Screen را بگیرید.

مثالی از رمزگذاری روی صفحات در hmi دلتا

برای آگاهی و درک کامل نحوه پسورد گذاری روی صفحات hmi دلتا، به مثال زیر توجه کنید. برای مثال فرض کنید که قصد داریم روی صفحه‌ای رمز گذاشته و از دسترسی افراد متفرقه به آن جلوگیری کنیم. برای این کار کافی است طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. در ابتدا برنامه DOPsoft را باز کرده و درون آن دو صفحه ایجاد کنید. 
  2. در قسمت Main وارد صفحه دوم شده و در قسمت Detail سطح دسترسی موردنظرتان را انتخاب کنید. بر فرض مثال ما سطح دسترسی 3 را برگزیدیم.
  3. حال وارد بخش Option شده و روی گزینه Password Setting کلیک کنید و بر اساس سطوح دسترسی، پسوردی را انتخاب کرده و در محل مربوطه بنویسید. رمز ما برابر با 1234 شد.
  4. حال برای انجام تنظیمات کلید Previous در صفحه دوم، مجدد در بخش Main دست به انتخاب صفحه اول زده و در بخش Detail سطح دسترسی را برگزینید. سطح دسترسی انتخابی 4 است.
  5. حال وارد بخش Option شده و بر اساس سطح دسترسی انتخابی در گزینه Password Setting، پسوردی را بنویسید. بر فرض مثال رمز انتخابی 4321 است.

با طی این روال و ثبت نهایی آن، از آن پس برای ورود به صفحات مربوطه نیاز به واردکردن پسورد خواهید داشت.

معرفی قابلیت های امنیتی المان ها

المان‌های صفحات hmi از اهمیت بالایی برخوردار هستند که برخی از آن‌ها، دارای قابلیت‌های امنیتی متنوعی می‌باشند. برای آشنایی با آن‌ها کافی است وارد صفحه HMI شده و یک کلید Maintained را به صفحه بیفزایید. حال با دابل‌کلیک روی آن به پنجره Properties یا همان تنظیمات وارد خواهید شد. به بخش Details بروید، چرا که قابلیت‌های امنیتی المان‌ها در این بخش قرار دارند. این قابلیت‌ها عبارتند از:

بخش Interlock State

اگر در بخش Details گزینه Interlock State را on یا همان فعال کنید و در قسمت پایینی آن یا همان Read Address آدرس یک بیت را بنویسید، امکان قفل کردن المان با کلید را خواهید داشت. تازمانی‌ که دست به فشردن قفل با کلید مربوطه نزنید، نمی‌توانید وضعیت المان را تغییر دهید.

بخش Invisible Address

در بخش قبلی آدرسی برای قفل کردن المان نوشتید که در این بخش نیز می‌توانید آدرسی برای غیر قابل مشاهده‌شدن المان بنویسید. با کلیک روی این کلید، کلیدهای on و off غیر قابل مشاهده خواهند شد.

بخش User Security Level

این بخش نیز مختص تعیین‌کردن سطح دسترسی و پسورد برای هر سطح است که به‌طورکلی می‌توانید 8 سطح دسترسی از 0 تا 7 را ایجاد کنید. در بخش User Security Level امکان تعیین‌کردن هر سطح با پسوردهای مختلف را دارید. البته باید بدانید که در سطوح 1 تا 7 با وارد‌کردن پسورد مربوطه دسترسی مجاز خواهد شد و در غیر این صورت هیچ دسترسی به شما اعطا نمی‌شود. پسورد مربوطه می‌تواند شامل 8 رقم از ارقام 0 تا 9 و حروف A تا F باشد.

بخش Set Low Security

این قسمت حاوی پاسخ‌های Yes و No است که هر یک به معنای خاصی به کار می‌روند. درصورتی‌که روی Yes کلیک کنید؛ یعنی اینکه هر باری که کاربر قصد داشته باشد وضعیت المان را تغییر داده و عوض کند، نیاز به واردکردن پسورد دارد. ولی در حالت No نیازی به واردکردن هر باره پسورد نیست و تازمانی ‌که کاربر روی دستور مربوطه فعال است، نیاز به پسورد ندارد.

بخش Push Time

بخش پنجم مختص Bottun‌ها است و زمانی به کار می‌رود که بخواهید تایم برای مثال 0 تا 10 ثانیه‌ای را برای تغییر وضعیت کلید تعیین کنید. در این حالت کاربر باید به مدت 10 ثانیه کلید را در حالت فشرده نگه دارد تا امکان و اجازه تغییر وضعیت کلید به آن داده شود. همچنین اینکه با این کار می‌توانید از تغییر وضعیت دادن اتفاقی کلیدها پیشگیری کنید.

بخش Confirm Window

در این بخش نیز با انتخاب گزینه Yes هر بار که قصد تغییر وضعیت المان را داشته باشید، پنجره‌ای ایجاد شده که از شما سوال می‌کند Are you sure? مطمئن به انجام این کار هستید یا خیر. در این حالت دو پاسخ Yes و No را در پیش خواهید داشت که انتخاب شما تعیین می‌کند قصد دارید المان تغییر وضعیت دهد یا خیر.

پسورد گذاری روی المان‌ها یکی از فرآیندهای مهم برای محافظت از سیستم‌ها و اطلاعات آن‌هاست. برای این کار نیز نیاز به آشنایی با نرم‌افزار DOPsoft دارید که با تعیین رمز برای المان‌ها در صفحات hmi می‌توانید از دسترسی افراد غیرمجاز و سوءاستفاده آن‌ها جلوگیری کنید. 

پسورد گذاری بر روی المان‌ها روند آسانی داشته که برای انجام آن نیاز به دانش و تخصص در این زمینه دارید. در نتیجه اینکه با رمزگذاری می‌توانید مزایای بسیاری را به بار آورده و موجب پخش‌نشدن اطلاعات و محدودکردن دسترسی افراد به آن‌ها شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق وبسایت برای آزند کنترل محفوظ است.