گروه مهندسی آزند کنترل

برای دریافت پیش فاکتور و هر گونه استعلام قیمت با ما تماس بگیرید.

همه دسته بندی ها
ارتباط با ما

سبد خرید

رسم نمودار در hmi دلتا | آموزش مانیتور اچ ام آی دلتا

یکشنبه - 17 تیر 1403
مطالعه 3 دقیقه
رسم نمودار در hmi دلتا

رسم نمودار در hmi دلتا یکی از کارهای مهم برای نشان‌دادن داده‌ها است که با رسم کردن نمودار، امکان به نمایش گذاشتن روند و تغییرات آن‌ها را خواهید داشت. البته انجام آن نیاز به یادگیری نرم‌افزار DOPSoft داشته که با اطلاع کامل از آن، می‌توانید هر نوع نموداری از جمله خطی، منحنی، ستونی و غیره را رسم و به نمایش بگذارید. 

با این کار صاحب مزایایی همچون امکان مجسم کردن داده‌ها، کنترل و نظارت کامل روی فرآیند، مقایسه داده‌ها، صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهید شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رسم نمودار در اچ ام آی دلتا در ادامه مطلب همراه ما باشید. 

چگونگی رسم نمودار در hmi دلتا

رسم نمودار در hmi دلتا جزو فرآیندهای حرفه‌ای است که از آن برای تجسم‌سازی داده‌ها و ارتقای آن‌ها جهت افزایش ایمنی و کاهش خرابی سیستم‌ها استفاده می‌شود. ممکن است شما نیز قصد رسم نمودار را داشته باشید و برای اینکه بتوانید نموداری را در hmi دلتا رسم کرده و چیزی را به نمایش بگذارید، لازم است که بر اساس مراحلی پیش بروید. 

اگر شما هم جزو افرادی هستید که می‌خواهید دست به رسم نمودار بزنید، می‌توانید در HMI دلتا وارد نرم‌افزار DOPSoft شده و به قسمت Curve بروید. حال اگر می‌خواهید که دو مقدار متفاوت را نسبت به یکدیگر طراحی و رسم کنید، لازم است که از X-Y Chart کمک بگیرید. توجه داشته باشید که برای رسم مقدار یک کمیت نسبت به زمان موردنظر باید از طریق Trend Graph اقدام کنید. درحالی‌که برای رسم محورهای X و Y در بخش X-Y Chart می‌توانید از آدرس و کمیت متفاوتی استفاده کنید. پس از اینکه روند فراخوانی X-Y Chart را در نرم‌افزار انجام دادید، باید برای دو مورد Horiz و Vert آدرسی تعیین کنید. 

برای مثال فرض نمایید که آدرس آن‌ها را D10 و D60 قرار دادیم که حال می‌توانید تعداد نمونه مورداستفاده را مثلا 10 تا قرار دهید. با این روش هر باری که دست به رسم نمودار بزنید، مقادیر D10 تا D19 و D60 تا D69 درگیر خواهند شد. حال باید برای محور افقی و عمودی که رسم می‌کنیم، میزان بازه کمینه و بیشینه یا کم و زیاد و در نهایت مقدار قطر خط نمودار را مشخص کنیم. برای اینکه قطر خط را تغییر دهید، باید به قسمت Line Weight رفته و تنظیمات لازم را انجام دهید. با اعمال این تنظیمات، کار درونی به اتمام رسیده و تنها تنظیمات مربوط به ظاهر باقی می‌ماند. 

در هر بار رسم نمودار، یک مقدار به آدرس اضافه و اعمال خواهد شد. برای اینکه بتوانید حافظه موردنظرتان را تعیین کنید، به بخش General/Configuration بروید و سپس دست به انتخاب گزینه Control Block زده و پس از تیک‌دار کردن گزینه Curve Control، یک مقدار دلخواه از عدد 1 تا 256 را برای نمودار تعیین کنید. برای مثال فرض کنید که در D0 بیان شده که اگر بیت صفر مصرفی برابر یک شود، نمونه‌برداری باید در نمودار 1 انجام بگیرد. در این حالت Curve sampling flag 1 و درصورتی‌که بیت 8 برابر 1 شود که همان Curve clear flag 1 است، چارت رسم شده در X-Y پاک خواهد شد. 

عدد دسیمال 256 برابر با عدد باینری 100000000 است که می‌توانید برای انجام نمونه‌برداری دست به استفاده از Set Constant و تنظیم با Detail‌ بزنید. برای اینکه بتوانید نمونه‌برداری را از 10 پارامتر انجام دهید، دو روش در پیش خواهید داشت. اولی اینکه مقداردهی آدرس‌های D10 تا D19 و D60 تا D69 را انجام داده برای انجام نمونه‌برداری از X-Y استفاده کنید. روش دوم این است که پس از انجام هرباره نمونه‌برداری، دست به افزایش نمونه‌های قبلی بزنید که این کار با استفاده از نرم‌افزار WPLSOFT و دستور WSFL امکان‌پذیر است. 

با این کار می‌توانید در هر بار برای مثال مقادیر D2 و D4 را به D10 و D60 افزوده و پس از هر بازه زمانی، عدد موردنظرتان را به‌سوی D19 و D69 شیفت و هُل دهید. باید بدانید که همیشه 10 مقدار آخر X و Y را داریم و پس از رسیدن به آدرس مربوطه مقادیر برای دفعه یازدهم پاک می‌شوند و تماشاگر ورود مقدار جدید از D2 و D4 به D10 و D60 خواهید بود. 

در هر بار انجام نمونه برداری لازم است که مقدار D0 را برابر 1 قرار دهید که پس از به‌اتمام‌رسیدن روند کار می‌توانید آن را برابر 0 کنید. در نهایت لازم به ذکر است که برای انجام نمونه‌برداری‌های بهتر، هر بار نمونه‌های قبلی را پاک کرده و از نو شروع به رسم نمودار در hmi دلتا کنید.

نحوه انجام تنظیمات گراف در HMI

برای اینکه بتوانید گراف و نمودارهای موردنظرتان را تنظیم و رسم کنید، لازم است که تنظیماتی را انجام دهید. این کار می‌تواند باعث رسم نمودارهای مناسبی شده و مزایای بسیاری را به بار بیاورد. با رسم نمودارهای مناسب و ذخیره آن‌ها، می‌توانید در استفاده‌های بعدی نیز از رسم مجدد نمودار بی‌نیاز شوید. برای رسم نمودار در hmi دلتا و انجام تنظیمات روی آن، می‌توانید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. در ابتدا وارد برنامه DOSoft شده و به قسمت Element رفته و روی گزینه Sampling و سپس Historical Trend Graph کلیک کنید.
  2. سپس نمودار دلخواهتان را روی صفحه باز شده رسم کرده و با دابل‌کلیک روی آن، وارد صفحه تنظیمات ‌شوید.
  3. حال در قسمت راست روی History Buffer Setup کلیک کنید تا پنجره‌ای باز شود.
  4. برای اینکه بتوانید حافظه‌ای را برای نمایش تغییرات نمودار تعریف کنید، روی دکمه Add بزنید که در این حالت با پنجره‌ای مواجه می‌شوید و باید اطلاعات لازم را وارد کنید.
  5. در بخش Address حافظه موردنظر خود را تعریف کنید.
  6. در قسمت Data Lenght تعداد و میزان حافظه‌هایی که قصد رسم گرافشان را دارید، بنویسید.
  7. بخش Sample Number نشان‌دهنده تعداد نمونه‌برداری از مقدار حافظه تعریف شده است. 
  8. پس از تنظیم آن‌ها روی ok کلیک کرده و مجدد در صفحه Historical Trend Graph روی دکمه ok بزنید.
  9. در مرحله بعد کافی است که در بخش Details هر یک از حافظه‌هایی که قصد رسم گراف آن‌ها را دارید را انتخاب کرده و سپس مقدار Enable را برابر 1 قرار دهید. 

برای انجام این تنظیمات لازم است که نکاتی را در نظر بگیرید تا بتوانید تنظیمات مربوطه را به‌درستی انجام دهید. این نکات عبارتند از:

  • در بخش Address دقت کنید که در صورت رسم چندین گراف باید آدرس اولیه حافظه را وارد کنید.
  • در بخش Data Lenght باید تعداد حافظه‌های تعیین شده با تعداد حافظه‌های قسمت curve field برابر باشند. در غیر این صورت ممکن است با مشکل مواجه شوید.
  • در بخش Sample Number برای تعیین فاصله زمانی نمونه‌برداری‌ها از Sample Cycle(ms) استفاده می‌کنید.
  • در مرحله آخر درصورتی‌که قصد رسم چندین نمودار را دارید، باید بخش Start position هر کدام با دیگری متفاوت باشد.

مثالی از تنظیمات گراف

در ادامه به مثالی از نحوه تنظیمات گراف اشاره می‌کنیم تا بتوانید از روند انجام آن سر در بیاورید. برای مثال فرض کنید که قصد داریم 4 گراف مختلف را روی یک نمودار رسم و یک گراف را روی نمودار دیگری رسم کنیم. 

در ابتدا وارد قسمت history buffer setup شده و برای شروع دو Buffer Id تعریف می‌کنیم. آدرس نمودار اول را از D0 شروع می‌کنیم و می‌خواهیم که 3 نمودار دیگر بنام‌های D2، D4 و D7 را نیز روی صفحه رسم و به نمایش بگذارد. برای انجام آن باید مقدار Deta Lenght و Curve field را روی 8 بگذارید. 

این عدد 8 باعث می‌شود که نمودار به ترتیب از D0 شروع به رسم شده و در D7 به اتمام برسد که با Enable کردن هر یک که نیاز به رسم آن دارید انتخاب می‌کنید که سایرین رسم نشوند. درصورتی‌که می‌خواهید پس از رسم نمودار در hmi دلتا، صفحه‌ای با نمودارهای تمیز و منظم داشته باشید، می‌توانید از بخش Line Color، هر یک از نمودارها را روی رنگ‌های مختلفی تنظیم کنید.

hmi دلتا ابزاری قدرتمند برای رسم و به نمایش گذاشتن انواع نمودارها و انجام تنظیماتی روی آن‌ها است. با این کار امکان تجسم‌سازی داده‌ها و به نمایش گذاشتن دقیق اطلاعات را دارید و می‌توانید با بررسی کامل، به درک عمیقی از عملکرد و کارکرد سیستم‌ها برسید. 

با رسم نمودار در نرم‌افزار DOPSoft، می‌توانید در زمان و هزینه مصرفی صرفه‌جویی کرده و ایمنی سیستم‌ها را افزایش دهید. درنتیجه اینکه رسم نمودار در hmi دلتا فرآیندی نیازمند دانش و تخصص خاص بوده و بهتر است در صورت عدم آشنایی، دست به استفاده از آن نزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق وبسایت برای آزند کنترل محفوظ است.